Back to top
Povratak nazad

O znakovima kvalitete HGK

Percepcija potrošača važan je faktor koji treba uzeti u obzir prilikom odabira strategije za povećanje prodaje, udijela na tržištu, prilagodbe marketing mixa, razvijanja novih proizvoda ili usluga. Brojna istraživanja i znanstveni radovi potvrđuju činjenicu da potrošači razvijaju pozitivne emocije prema određenim proizvodima ili uslugama koje uz prepoznatljivost, jedinstvenost i dostupnost mogu biti relevantni činbenici što utječu na konačan odabir prilikom kupnje.

Potrošačima na domaćem tržištu nude se proizvodi i usluge označene različitim neobaveznim oznakama i znakovima koje se temelje na različitim specifičnim svojstvima pojedinog proizvoda ili usluge sa željom da proizvod ili usluga budu različiti i na taj način postanu predmetom njihove pažnje i mogućnost potencijalnog odabira. Potrebe, želje i navike potrošača mijenjaju se tijekom vremena, stoga proizvođači i ponuditelji usluga moraju nalaziti odgovore i prilagođavati se novim izazovima i potrebama potrošača.

Označavanje proizvoda ima dugu povijest i gotovo je uvijek imalo gospodarsko značenje zaštite proizvoda i domaće proizvodnje. Pogledamo li u povijest, oznaka „Made in“ uvedena je u Velikoj Britaniji davne 1887. godine (prema dostupnim podacima) jer tada se, kao i danas, željelo zaštiti domaću proizvodnju i potrošačima pružiti mogućnost odabira. Potrošačima je i tada, kao i danas, bila važna informacija o podrijetlu proizvoda.

Znakovi kvalitete HGK

U suradnji s tvrtkama nositeljima znakova kvalitete, Hrvatska gospodarska komora promovira i podiže svijest potrošača o kvaliteti hrvatskih proizvoda i usluga koje se vizualno prepoznaju po znakovima kvalitete “Hrvatska kvaliteta” i “Izvorno hrvatsko”.

Godine 1997., znakovi “Hrvatska kvaliteta” i Izvorno hrvatsko“ krasili su tada samo 6 hrvatskih proizvoda, no i tada, kao i danas, proizvođačima tih proizvoda dodijeljeni znakovi znače svojevrsnu nagradu za dugogodišnje uloženo znanje, iskustvo i trud u njihovu kreiranju, održavanju kontinuiteta u kvaliteti i njezinom unapređivanju te jačanju  i prepoznatljivosti njihovih proizvoda i usluga na domaćem i na inozemnom tržištu.

Znakovi kvalitete HGK “Hrvatska kvaliteta” / “Croatian Quality” i “Izvorno hrvatsko” / “Croatian Creation” intelektualno su vlasništvo Hrvatske gospodarske komore, registrirani pri Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo, a registracija obuhvaća 43 razreda međunarodne klasifikacije proizvoda i usluga (Nicanska klasifikacija) i njihovu zaštitu na hrvatskom i engleskom jeziku.

Znakovi kvalitete HGK zaštićeni su također i na europskom tržištu u skladu s Madridskim ugovorom i protokolom pri Svjetskoj organizaciji za intelektualno vlasništvo (WIPO  ̶  World International Property Organization).

Znak Hrvatska kvaliteta nose proizvodi koji se proizvode ili usluge koje se pružaju na teritoriju Republike Hrvatske, a udovoljavaju višoj razini kvalitete od one koja je utvrđena zakonodavnim okvirom i normativnim kriterijima za vrstu i kategoriju proizvoda.Znak je priznanje hrvatskom proizvođaču/pružatelju usluge kao i proizvodu/usluzi, a ujedno je i jamstvo potrošaču da je riječ o proizvodu/usluzi koji zadovoljava najvišu razinu kvalitete i predstavlja vrh kvalitete u svjetskoj ponudi.

Znak Izvorno hrvatsko nose visokokvalitetni proizvodi i usluge Republike Hrvatske koji su nastali kao rezultat razvojno-istraživačkog rada, invencije, inovacije ili dugogodišnje tradicije.

Istraživanje prepoznatljivosti znakova kvalitete kod potrošača

Provedena istraživanja pokazuju da vizualno označavanje znakovima Hrvatska kvaliteta i Izvorno hrvatsko ima prepoznatljiv i mjerljiv utjecaj na kvalitetu i konkurentnost hrvatskih proizvoda i usluga.

Tijekom 2025. godine Odjel za upravljanje kvalitetom HGK proveo je istraživanje o prepoznatljivosti znakova kvalitete HGK na uzorku od 1000 potrošača. Rezultati istraživanja pokazali su da je 98,7% ispitanika upoznato sa znakovima kvalitete HGK. Više od polovice anketiranih prilikom kupnje daje prednost proizvodima i uslugama sa znakovima kvalitete i to 33,4% uvijek, 62,9% uglavnom dok 2,5% ispitanika ne obraća pozornost na proizvode i usluge sa znakom kvalitete, a 0,8%°ne daje prednost proizvodima i uslugama sa znakom kvalitete.

Pri kupnji proizvoda i usluga potrošačima je najvažnija cijena 35,8%, porijeklo 35,3%, kvaliteta 28,7%, a ništa od navedenog 0,1%.

Većina anketiranih potrošača odnosno njih 96,3% prilikom kupnje odabralo bi domaći proizvod u odnosu na strani, ukoliko su oba proizvoda istog cjenovnog ranga.

Smatrate li da su proizvodi i usluge koji nose znak kvalitete HGK kvalitetniji od istih proizvoda/usluga koja nisu nositelji znakova kvalitete HGK?

Da su proizvodi koji nose jedan od znakova „Hrvatska kvaliteta“ i „Izvorno hrvatsko“ kvalitetniji od istih proizvoda koji nisu nositelji znakova kvalitete HGK smatra 87,4% ispitanika, njih 11,6% ne zna, dok 1% ispitanika smatra da proizvodi sa znakom kvalitete nisu kvalitetniji od onih bez znaka.

Koji biste proizvod/uslugu odabrali prilikom kupnje, ukoliko su oba proizvoda/usluge istog cjenovnog ranga?

Istraživanje provedeno kod gospodarskih subjekata-nositelja znakova kvalitete HGK

Istraživanje je obuhvatilo gospodarske subjekte-nositelje prava uporabe znakova kvalitete HGK.

Glavni motivi koji vode proizvođače da se odluče za brendiranje znakovima kvalitete su: prepoznatljivost proizvoda i usluga 62 % i veća konkurentnost 59 %. Zanimljivo je kako se 56,3 % ispitanika izjasnilo da je jedan od motiva bio dodana vrijednost proizvodu ili usluzi. Također, 54,5% ispitanika smatra da znakovi doprinose stjecanju povjerenja kupaca u proizvode i usluge sa znakovima kvalitete. Kao manje važni motivi za odluku o brendiranju znakovima kvalitete se pokazalo povećanje prodaje 35,3 %, stručna ocjena i ocjena kvalitete od strane struke 28,1 % te poticanje proizvodnje 11,4 %.